петак, 21. новембар 2008.

Ta divna splitska noć





’’Ta divna splitska noć’’ je hrvatski film iz 2004. godine, veoma moderan i verovatno jedan od najboljih koji je snimljen u hrvatskoj kinematografiji u XXI veku do sada.
Odlična crno-bela fotografija, gotovo stripska, samo još više dodaje događajima mračniju atmosferu.
Film se sastoji iz tri priče koje su na zanimljiv način povezane i dešavaju se u vreme dočeka Nove godine, tačnije u poslednja dva sata stare godine.
Ono što ovaj film čini dramatičnim jeste činjenica da u sve tri priče glavni akteri ginu upravo u samu ponoć, u vreme kada ljudi treba da budu najopušteniji i najsrećniji. Loše raspoloženje projektovano je i na ljude iz okoline glavnih likova.
Neupućene gledaoce naslov može asocirati na to da se radi o nekom laganom filmu.
Reditelj je možda hteo da prikaže da neke stvari u životu nisu baš onakve kakve izgledaju tj. da iako sve naizgled deluje bezbedno i romantično, da je to samo jedna glamurozna maska ispod koje se krije surova realnost. Možda nam je želeo poručiti da iza te maske postoji nešto skriveno, nešto što mi ne možemo odmah da saznamo. Zato stvari trebamo da ispitamo, a da li dobijamo i prave odgovore na neka pitanja su posebna tema.
Istaknut je taj ekstremni kontrast, jer iako je za sve namenjena Nova godina, ona se ipak ne završava za sve sretno.
Uvodni kadrovi prikazuju novogodišnji vatromet, a kamera zatim vodi do mračnih ulica gde se zapravo odvija glavna radnja filma. Taj početak nam odmah nagoveštava da se radi o nekoj drami, pomalo neobičnoj jer se dešava kada bi svi trebali da budu veseli. Uskoro vidimo čoveka koji leži na jednoj od tih ulica. To je, kasnije se ispostavlja, akter prve priče, sitni diler Nike. Nakon toga kamera putuje dalje do neke druge ulice gde jedna starica sa prozora na sav glas viče: ’’Upomoć, ljudi!’’, dok ispod prozora stoje tri mornara. Nakon toga, kamera odlazi na Peristilu gde se održava novogodišnji koncert, međutim, nema muzike. Uskoro vidimo i pevača i glavnog dilera koga glumi Dino Dvornik koji gleda sa glavom podignutom prema nebu i počinje ubrzo da se krsti, dok se vatromet i dalje razdragano viori nebom. To nam pokazuje da je vreme ovih dešavanja ponoć.
Sledeća scena prikazuje stari sat na kome otkucava 22 časa. Diler Nike vodi ljubav sa svojom devojkom Marijom, udovicom koja živi sa svojim malim sinom. U njenom su stanu i u tom njihovom ljubavnom zanosu Marija traži od dečka da je šamara, što ovaj i čini. Sin to iz druge sobe sve vidi, te strahujući da mu se nešto ne desi sa majkom, odlazi po pištolj, koji je verovatno pripadao njegovom pokojnom ocu. Pošto Marija vidi da joj se sin probudio, sve prolazi bezazleno. Majka moli svog sina da zaspi.
Nike uskoro saopštava Mariji da putuje u Minhen, što dovodi do toga da se Marija rasplače i naljuti žestoko na njega. Nakon pokušaja da smiri situaciju, Nike odlazi iz stana. Uskoro od drugog dilera dobija paketić koji treba da odnese u Minhen. Međutim, problem nastaje u autobusu koji još nije ni krenuo, gde policija traži od putnika pasoše. Nike udara jednog policajca, zatim istrčava iz autobusa gde policajca spolja odgurne i nastavlja trčećim korakom. Ne uspevaju da ga stignu, a Nike ubrzo nalazi dilera koji mu je dao robu i ubija ga. Nakon toga vraća se u zgradu njegove devojke gde ga u hodniku čeka njen sin sa pištoljem i puca u njega tačno u ponoć.
Ova prva priča završava se tako što Nike izlazeći na ulicu uskoro pada, te se ponovo srećemo sa scenama sa početka filma.
U drugoj priči imamo četiri mornara, među kojima je i Franky koga glumi čuveni reper i glumac Coolio. Njemu žele da pomognu drugari da zaboravi svoju bivšu ljubav tako što mu preko dilera Crnog pronalaze Maju koja je u narkomanskoj krizi i da bi zaradila za drogu pristaje na to da spava sa nekim. Crni obezbeđuje i sobu koju im iznajmljuje starica koja se pojavljuje u uvodnom delu filma na prozoru i zapomaže. Dok trojica njih stoje na ulici i navijaju, misleći da im se prijatelj dobro zabavlja, Maja i Franky razgovaraju. On priča o svojoj bivšoj devojci koja je trebala da mu bude žena i koja se upravo venčala sa njegovim najboljim prijateljem. Sve što bi zaista želeo je poljubac od njegove bivše.
Dok Maja pokušava da se ufiksa, on revolverom puca sebi u glavu tačno u ponoć.
Druga priča se završava tako što starica izlazi na prozor i viče, te se po drugi put srećemo sa scenama sa početka filma, samo iz malo drugačijih uglova.
U trećoj priči glavni akteri su Luka i Anđela, ljubavni par željan sexa. Jedini problem je u tome što ne mogu da nađu adekvatno mesto pogodno za vođenje ljubavi. Posle pokušaja da to urade u mračnom hodniku neke zgrade, gde ih je zatekao i oterao jedan stanar te zgrade, odlaze na ulicu, a potom do kafića. Tu Luka u WC-u sreće Crnog, njegovog nekadašnjeg dilera, koji na svaki način pokušava da ga vrati na put pakla. Međutim, pošto Luka odbija drogu, Crni glumi dobronamernog prijatelj i daje mu ključ od kuće, kako bi imao gde da odvede svoju devojku Anđelu.
I kada konačno uspevaju da budu sami, Anđela pokazuje svom dečku trip i saopštava mu da želi da ga proba. Zaljubljeni i naivni adolescenti upuštaju se u lošu priču, koja ima svoju cenu.
Uskoro počinju i ne tako bezazlene halucinacije, a vrhunac tek nastaje kada izlaze kroz prozor i počinju da se šetaju po krovu.
Luka počinje da umišlja da ga vide ljudi iz publike i da mu čak i znaju ime, te da ga pozivaju zajedno sa pevačem da siđe dole. Umišlja da mu rastu krila i tačno u ponoć skače sa ogromne visine.
Film Arsena Antona Ostojića ’’Ta divna splitska noć’’, ako ništa drugo, trebao bi bar zadovoljiti svakog ljubitelja drame, jer ovako dobar film se ne snima tako često.

Branko Radaković

Нема коментара: